Eerste zeil weekend 24 maart 2012

Mario Discart en Bert Michiels

Boot te water.

Enkele weken geleden eindelijk een Vega gevonden die ons aansprak en deze dan ook gekocht. Ernst de vorige eigenaar is zo vriendelijk ons te helpen bij het optuigen en te water laten. Dit is gepland voor deze namiddag om 13.45 u.

7.00 u Dus deze morgen voor dag en dauw uit de veren en Mario oppikken. Die staat al te wachten tussen een berg zeilzakken en ander tuig, het doel van al dit materiaal is ons niet helemaal duidelijk. De volgende vraag dringt zich op: wat mee te nemen ? Een korte discussie, wat boerenverstand , enkele wilde gokken en de wagen werd geladen. Eindelijk zijn we op weg naar Koudum in Friesland.

10.15 Aangekomen in Koudum, staat Ernst ons reeds op te wachten. Direct beginnen we de vega uit zijn winterjas te halen, en op te tuigen. Een werkje dat toch niet zo eenvoudig blijkt. Dankzij Ernst verloopt dit vlot en vooral correct blijkt later bij het opzetten van de mast. Mario neemt van elke stap foto’s zodat we de beweging volgend jaar foutloos kunnen herhalen. Na al het wintermateriaal te hebben opgeruimd, werd de boot nog eens goed gepoetst en in de wax gezet.

13.45 u De boot kan in het water. Traag en krakend laat de kraan onze boot voorzichtig in het water zakken. Hij zinkt niet, dat is al een goed begin. Nu de mast erop zetten. Tijdens het rechtzetten van de mast vraagt Ernst naar welke ligplaats we de boot kunnen varen. …… Dat detail hadden we nog niet geregeld, Mario dus spoorslags naar de havenmeester om snel een ligplaats te regelen. We krijgen de oude plaats van Ernst, puik werk Mario. De stagen worden opgespannen , de rolgenua vastgezet, de mast mooi recht gezet en dan kunnen we een uurtje later de motor starten. Na twee tikjes start de oude motor en we varen naar onze ligplaats. Hier leren we, en dan vooral Mario, wat ‘moeilijk bestuurbaar’ wil zeggen. In de box varen is een uitdaging met deze oude dame, sturen gaat niet het is een kwestie van goed mikken veel geklooi met landvasten en wat geluk hebben. Maar het lukt, we maken geen brokken. Even later varen we terug uit om eens onder zeil te gaan, mooi gevoel: ze zeilt erg stabiel en laat zich goed trimmen, we zijn erg tevreden. Nu terug de box in, gaat al wat beter deze keer, het zal een zaak van wennen zijn, maar makkelijk zal het nooit worden vrees ik. Ernst neemt afscheid van zijn boot, wij nemen afscheid van Ernst en vinden dat het tijd geworden is voor een lekker glas Vedett

25-03-2012: dag 1 Eerste reddingsoperatie

Het werd gisteren nog erg gezellig aan boord nadat Mario de sfeerverlichting aangestoken had, nog wat gekeuveld en enkele biertjes gedronken, de nacht verliep op enkele druppels condens in het vooronder na ook erg rustig. Vanmorgen vroeg uit de veren want we willen nog wat zeilen voor terug naar huis te rijden, het weer ziet er echter niet erg veelbelovend uit veel mist en geen wind. Dan maar broodjes kopen en eens goed ontbijten, een bakker vinden op zondag morgen blijkt in dit deel van Nederland nog lastiger als aanleggen met een Vega. Het is gewoon onmogelijk, dan maar weer brood met worst en koffie. Om 10 uur klaart het op en steekt er een ligt briesje op, dus gooien we de trossen los en vertrekken we, al iets eleganter als gisteren maar het blijft sukkelen. We zijn nog geen 10 minuten weg of we merken onze buren op, hevig peddelend. Ze hebben motorpech en vragen of we ze terug naar de haven willen slepen, wat we natuurlijk graag doen. Na deze operatie nog een uurtje gezeild bij erg matige wind, maar zelfs bij erg zwakke wind reageert het bootje nog redelijk en we halen toch wat vaart.